lördag 3 april 2010

Första blommorna på Bih Jolokian



Då var det dags att låta första blommorna träda fram. Detta på Bih Jolokian. Det ska noteras att jag inte har plockat bort blomskott på 7 dagar nu. Det jag har kunnat se är att vissa sorter "droppar" av sina presumtiva blommor.










Anledningen är spekulativ. Förklaringarna så här tidigt på våren är oftast på grund av värme och ljustillgång som är mest sannolik. Vad roligt det vore om växter kunde kommunicera istället. Då hade botanikerns liv varit enklare. Jag tog reda på vad jag har odlat nu.








Här kommer en lista för de som är förtjusta i listor.

Capsicum Chinense

Bih/Bhut blahablaha Jolokia ( trött på de olika namnen, kommer nog skriva Jolokia om det inte handlar om Chocolate Jolokian)
Chocolate Scotch Bonnet
Red Caribbean
Red Savina
7 Pot
Naga Morich ( från herr Hultstrand)
Chocolate Jolokia ( Hultstrand)
Trinidad Scorpion ( 1,5 månad i såjorden, jag hoppas fortfarande. Börjar hata Trinidaden.)

Capsicum Annuum

Long Slim Cayenne
Piquin ( okänd variant, men en av mina favoriter i utseende)
















Capsicum Frutescens

Bird Pepper ( okänd variant)

Capsicum Pubescens

Turbo Pube
Rocoto Orange

Capsicum Chinense x Annuum

Piementa De Neyde ( Från Patahontas skafferi)

Dessutom har jag lyckats med

Morus Nigra, Mullbärsträd ( Dessa kommer placeras hos olika kompisars Landställen då de har
fått en lämplig höjd)
Ecchinaceae Purpurea ( Kommer fixa egen förkylningsmedicin av de här)
Någon okänd körsbärstomat som jag fick runt 100 tomater ifrån förra året.


Ligger i jord:

Sequoiadendron giganteum
( Mammutträd, ligger i jorden och väntar, kommer placera dem i en kruka med löv ovanpå och sedan bränna av löven för att imitera de naturliga sättet de vaknar till liv)
Trinidad Scorpion ( fan själv må ta dessa förbannade frön ( p.s det är inget ovanligt, Trinidad Scorpion är en sort som är mer problematiskt enligt vissa forum) )

Inga kommentarer: