söndag 18 april 2010

50 blommor, en frukt på gång?


Börjar bli en djungel. Planterade om Piementa De Neyden också. Det är en av två plantor jag vet jag kommer behålla nästa år. Har massa små projekt också i plastmuggar som ni ser.











Jag är inte 100%. Men det ser ut som en frukt kan vara på gång. Denna på B. Jolokia. På denna planta har jag tappat, utan att överdriva, c:a 40-50 blommor. Det innebär att 2% av blommorna har (förhoppningsvis) fertiliserats. Två slutsatser kan ploppa upp i hjärnan.
1) Jag måste vara kass på att handpollinera.
2) Det är lite tidigt och man får ha lite tålamod.

Skulle det vara så att det är en frukt på gång så är den i och för sig ganska värdefull. För skulle man odla vidare på den kan det kanske vara så att man kan odla fram tidigare och tidigare sorter av en B. Jolokia.



Min B. Jolokia är................skum. Den är 30 cm hög men 60 cm bred mellan de två största grenarna. En låg buske med andra ord.



Inga kommentarer: