söndag 2 maj 2010

Äntligen ytterligare fruktbildning.

Lördagen den 24 april testade jag några ny handpollineringstekniker. Inspirerad av bland annat olika Youtube klipp. Kontrollerad pollineringsprocess är viktig att få till perfektion på grund av korsningsexperiment i framtiden. Jag ville även gärna ha kvitto på något resultat i form av 5-6 nya frukter. Vid inspektion hade två nya B. Jolokia frukter hälsat på mitt nyfikna lynne .

Min slutsats är dock att det är lite för osannolikt att det är ett resultat av ny pollineringsteknik.

Fruktbildningsfrågan får hitta svar på annat håll. Troligt är, dåliga ljusförhållanden. En annan intressant frågeställning är hur långt räcker 3,5 liters krukan i avseende på fruktbildning? Rent näringsmässigt är det inget problem. Finns det andra begränsande faktorer? Som ni förstår, så är det sådant som jag roas av. Frågor och teorier.

3 kommentarer:

Jan Löfgren sa...

Klart att det blir frågor när du berättar att du provat nya tekniker och sen inte berättar vad du gjort för nåt. ;)

Jag tror att du avsiktligt lämnade en "cliff hanger" för att öka spänningen ;)

Jag tror nog också att en 3,5 liters kruka kan räcka, men du får ett mer omfattande jobb att se till att fuktan i jorden inte svänger för mycket. Ett jävla vattnande m.a.o. Kan också vara så att du får mer rötter än jord, vilket iallafall enligt min logik kommer att packa jorden för mycket för att vara bra. För jorden försvinner ju inte bara för att det blir mer rötter, utan måste ju ta vägen någonstans.

Michael Salemsson sa...

I deliberatelly left out what kind of pollination techniques I was using. This due to the fact that I was unsure of how significant their role were in the fruitdevelopment. I realized that my answer were laying more in other factors then the pollination issue. Yeah, regarding the B. Jolokia in 3,5 liter pot, it will be very intresting to follow its journey. When it comes to packed soil, I usually take a stick in these smaller 3,5 liter pot and poke holes in the soil at the edge of the pot. In the bigger pots, 12 liter, I am going to place a worm in them. In fact I will write about such an experiment later.

Unknown sa...

Sam4s


Vi erbjuder Kvalité och snabb service och vet att det är mycket viktigt att få saker gjort snabbt , därför kan vi erbjuda service avtal Från 99:-/mån så du får snabbt på plats service (även distans avtal)och så ser vi till att du alltid håller ditt kassasystem uppdaterad med den nyaste programvaran!

Kontakt información:

Norra Ågatan 5 A Arboga Västmanland 732 31
teléfono: 0589-10031
Site: www.kassanetto.se