onsdag 17 mars 2010

Mammutträd i Stockholm

Slutligen vill jag bara tillägga något intressant. Jag hade hört rykte om att ett mammut träd

(Sequoiadendron giganteum) var planterat i Stockholm. Naturligtvis var det i regi från Bergianska trädgården. Trädet var placerad på den så kallade "Nordamerikanska fjällen". Det var förbryllande att experimentet inleddes. Kanske var det en stark tro på växthuseffekten eller något liknande. Allmänt om (Sequoiadendron giganteum) kan ses via olika källor. Men det finns inte många kända exemplar på de högre breddgraderna. Ett känt exempel är i Malmö med en höjd på 18 m. Malmö är då i Zon 1? Jag rusade till Bergianska för att verifiera "myten" och trädets skick. Den var planterad 1999 och hade en höjd på c:a 3 m. Men såg ordentligt tilltufsad ut av den bistra vintern. Alla barr på hela plantan hade blivit orange-färgade. Dock så såg jag högst upp att det var grönt de sista 20 cm.

Trädgårdsmästaren på Bergianska var oroad över situationen men det fanns en chans att den skulle klara sig. Slutsatsen är att det kanske är möjligt att lyckas med att plantera mammut träd med ett gynnsamt skydd för vind och med mycket sol. Hoppas denna lilla utlägg angående sydligare arter i vårt karga land inspirerar er.

2 kommentarer:

Janne sa...

Har du några bilder på dina försök. Jag ska se om jag kan förhandla fram en tur inom Malmö en dag för att dokumentera trädet du nämner. Googlade fram adressen, så jag vet var det är.

Vad jag förstår finns det ett på "Botan" i Lund också och där är jag löneslav, så vi får ta en tur med kameran dit också.

Om inte annat kan mina barn referera till sin far som en "kulturell naturintresserad oldie"

Den älsta sonen (4 bast) gillar för övrigt denna idé. Undrar om det är för att de kallas "Mammut"-träd?

Michael Salemsson sa...

Yep, ska fixa bilderna. Blir intressant att jämföra malmöträdet med Bergianska.