måndag 22 mars 2010

Behaglig syn


Piementa De Neyde har vackra blad. Växer jäkligt snabbt också. Vad har du lagt i jorden herr Hultstrand?? Jag har inte lagt i något kväve eller liknande själv. Plantan ligger nu på 40 cm prick.

Längst ner är den dock lite ranglig. Vilket föranleder mig att påpeka det för de som köpte plantor av mig. Använd gärna en fläkt. Plantor behöver också gympa. De kan bära mer frukt. Kommer lättare att klara sig utomhus. Får tjockare stjälkar och zzzzzzz.......









Jag planterade om Bishop Hat ( Capsicum Baccatum) . Om den kunde yttra sig så tror jag att den skulle samtycka till sin slutgiltiga bostad. Den fick en mainstream utstyrsel. En orange sak på c:a 8-10 liter. Kallas för Terracotta kruka för kategorin människor som är jättenyfikna.


Fan vad skönt. Det enda jag behöver tänka på nu är att vattna den.










En annan vinkel på den prydliga Bishop Hat. En av mina växter som syns i bakgrunden har utvecklats till en riktig förstklassig representant för sin sort.


















Det är min mycket fina Chocolate Scotch Bonnet. Den har fått en grotesk tjock stam på en 30 cm planta. Mycket fläktvind har varit på den här.

Hade det varit en häst, så aspirerar den definitivt som en avelshingst. Det är precis det som är tänkt också. Men den har fått tuff konkurrens från Piementa De Neyden.
Ett ganska lyxigt problem för min del. Hur jag utformar min framtida korsningsmatris får jag organisera vid ett senare tillfälle.

5 kommentarer:

Janne sa...

Mina ser ut som yngel jämfört med dina ståtliga växter.

Michael Salemsson sa...

Jag har samma lampstyrka som dig förmodligen. 2*36 W runt 8000 lumen, 6500K ( d.v.s 1/14 av en svensk midsommardag. Fast jag började den 24 November 2009. Men skit i det Janne. Du har zon 1,2. Du kommer bränna om oss noll-åttor om 1-2 månader så det är lugnt. Fast du får nog vara extra försiktig med att ta ut den direkt i solen. Kör avvänjningsstrategi. Skaunesolen är aningen starkare än stockholmsolen. Jag har redan tagit ut alla plantor åtminstone 2 gånger nu. Det är ett vågspel från min sida. Kan tänka mig att vissa skakar på huvudet nu. Men jag tycker mig märka en boost i tillväxten av detta förfarande. Dem minsta fick en jävla boost av det. Men då övervakade jag skitet i 1 timme.

Janne sa...

Hmm, jag har ju en del att leka med, så lite experimenterande hade kanske inte skadat. Problemet är just nu att solfan lyser bara när jag är på jobb. Igår 18-19 grader, klarblå himmel. Idag, Lördag, regn nonstop helan dagen. Solen är väl i Thailand och lyser på betalande svenskar istället.

Patrik sa...

Piementa De Neyde ser härlig ut, tyvärr är de lite rangliga av sig. Men visst had man önskat att man kunnat ge dem bättre förutsättningar. Den har en del annuum i sig som verkar göra att den vill uppåt snabbare än övriga chinense.

Vad har du för fläkt?

Michael Salemsson sa...

Tjena, står United på min fläkt. Ok, jag inser att det inte ger så mycket info. Det är en liten fläkt, 23 cm i diameter 28 W styrka. Jag försöker variera avstånden till plantan. Fläkten är definitivt inte på hela tiden. Kanske 2 timmar per dag max. Jag försöker att ha miljön i åtanke hela tiden. Man får gå en balansgång där.