onsdag 17 mars 2010

Avhärdningsprocess inlett.



Jag har inlett processen med att härda åtminstone en planta för utomhusmiljö. Valet föll på den mycket snabbväxande Bishops Hat ( Capsicum Baccatum). Den här rackaren har haft en tillväxt-hastighet på c:a 1 cm/dag under de sista 20 dagarna. Jag trodde inte på det själv. Men thank god för mätningar. Bilden togs 2-24. Innebär 24 Februari för oss som inte förstår.






Den här rackaren är på c:a 54 cm nu! Den har vuxit till sig ganska bra på sistone på grund av flera subjektiva bedömningar.











Jag ljög. Jag har inga subjektiva bedömningar. Men boosten skulle kunna vara för den tillväxande ljusstyrkan av den naturliga solen. Här till vänster är ett bildbevis på härdning för utomhusmiljö under dagen. Jag tog ut den första gången 5 min. Dagen därpå 10 min. Tredje dagen 15 min. Det här rekommenderas EJ. Det är ett vågspel från min sida. Jag är osäker på hur den hanterar den kyliga luften. Men jävligt bra har den växt de senaste dagarna.











2 kommentarer:

Jan Löfgren sa...

Jag gillar din sköna stil, så jag tar och länkar hit. Keep up the good work :)

// Janne, Skåneland

Michael Salemsson sa...

Grazias Grazias Janne.